• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Těstoviny – jaké patří do zdravého jídelníčku?

Těstoviny patří pro řadu lidí mezi jedny z nejoblíbenějších jídel. Při nákupu můžeme narazit na nespočetné množství druhů – vaječné, bezvaječné, pšeničné, žitné, semolinové,… Jaké ale zařadit do našeho jídelníčku, aby byly z hlediska výživy pro naše tělo nejhodnotnější?
Těstoviny jsou především bohatým zdrojem sacharidů. V určitém množství sacharidy potřebujeme, jelikož naše tělo z nich čerpá energii. Pokud však sacharidů zkonzumujeme více, než naše tělo dokáže spotřebovat, uloží se zbytek energie do tukových zásob. Aby nás těstoviny zasytily a byly pro naše tělo přínosné, je třeba konzumovat kvalitní druhy.
Spousta lidí se při výběru těstovin řídí pouze jejich tvarem nebo akční cenovou nabídkou. Aby se však těstoviny nestaly doslova kalorickou bombou, je třeba vědět, jaké druhy kupovat, jak je připravovat a s čím je jíst.

JAKÉ DRUHY KUPOVAT?
Při nákupu bychom měli sáhnout po těstovinách semolinových, tedy z tvrdozrnné pšenice. Těstoviny z celozrnné semoliny obsahují velké množství minerálních látek, ale také vlákniny, která nás zasytí a podpoří správnou funkci střev. Při konzumaci obyčejných těstovin z bílé mouky dojde velmi snáz k rozkolísání hladiny cukru v krvi. Důsledkem je rychlý nástup únavy a brzký hlad. Levné druhy těstovin se velmi snadno rozvaří a mají vysoký glykemický index, což nám podporuje ukládání tuků. Oproti tomu semolina dodává těstovinám skvělou chuť, ale také optimální vlastnosti pro vaření – těstoviny se jen tak snadno nerozvaří. Semolina je také bohatá na lepek, který dodává těstu pružnost a lepivost. Díky lepku obsahují těstoviny ze semoliny větší množství bílkovin.
Pokud si lámeme hlavu nad tím, zda kupovat těstoviny vaječné či bezvaječné, pak po bezvaječných můžou sáhnout lidé, kteří mají problém s vysokým cholesterolem. Na druhou stranu vejce obsažené může v těstovinách může obsah bílkovin lehce zvýšit, ale je ho tam opravdu velmi málo.
Na trhu se můžeme setkat také s černými těstovinami, které bývají obarveny sépiovými barvivy. Dodávají těstovinám specifickou chuť i barvu. Nicméně z nutričního hlediska nebývají pro naše tělo o nic větším přínosem než kvalitní druhy těstovin.

JAK TĚSTOVINY PŘIPRAVOVAT?
Těstoviny bychom zásadně měli vařit al dente. Čím více je rozvaříme, tím vyšší glykemický index těstoviny mají. Vyšší glykemický index znamená pro naše tělo rychlé vyplavení cukru do krve. Stejně tak ale dojde k rychlému poklesu a my cítíme brzy hlad. Tím zkonzumujeme mnohem více jídla, než když bychom konzumovali těstoviny uvařené al dente s nízkým glykemickým indexem, kdy se cukr do krve uvolňuje mnohem pomaleji.

S ČÍM TĚSTOVINY JÍST?
Jestliže jsem si již koupili kvalitní těstoviny a připravili je al dente, měli bychom je také umět správně zkombinovat. Jistě si uvědomujeme, že špagety s kečupem a se sýrem nejsou zrovna ideální volbou. Jestliže máme tuto kombinaci rádi, měli bychom dát přednost kvalitní omáčce z rajčat, kterou můžeme doplnit bylinkami a hlavně vhodnou bílkovinou např. mozzarellou. Stejně tak bychom měli zapomenout na těžké smetanové omáčky plné tučných sýrů.
Ideální volbou je těstoviny zkombinovat se zeleninou a bílkovinou např. libovým masem, rybou, mořskými plody, tofu či tempehem.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Proteinová dieta pomůže zhubnout nadbytečné kilogramy rychle a bez hladovění.
Na e-shopu můžete nakoupit dietní balíčky, proteinové jídlo a doplňky k hubnutí.

Poradny pro hubnutí

Výživové poradenství

  • Výživové poradny po celé České republice.
  • Odborně vyškolení certifikovaní výživoví poradci.
  • Podrobná analýza těla na váze InBody.
Najít poradnu
Poradíme i po telefonu, volejte +420 800 177 377

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2021 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: RB