• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Sportovci a ketodieta

Ketodieta – dieta s nízkým obsahem sacharidů může být pro sportovce skvělý způsob, jak mít pod kontrolou hmotnost, tělesný tuk, jak si udržet svalovou hmotu a zároveň předejít vzniku chronických civilizačních onemocnění. Existují údaje, které naznačují užitečnou roli ketodieta v některých sportovních oblastech, mezi něž patří např. sporty vytrvalostní. Nicméně je nutné, aby trenéři, sportovní lékaři a nutriční poradci věděli o silných stránkách a omezeních ketodiet. Ve zkratce si pojďme připomenout, že ketonová dieta je definována jako nízkosacharidová dieta, při které se tělo dostává do stavu ketózy. Snižující se hladina glukózy vyvolá chemickou odpověď těla, při které začne tvořit z tukové tkáně keto látky jako alternativní zdroj energie. Přičemž tyto produkty metabolismu tuků mohou být využity jako zdroj energie v klidu i během fyzické zátěže. Sníženým příjmem sacharidů ve stravě spaluje tělo tuk a dochází tedy k úbytku vlastní tukové tkáně.

 

Studie ketodiety

Ketodieta a sportovní výkonV roce 2015 byla v deníku Exercise and Sport Sciences pod vedením Paoli et al. publikována studie zabývající se vztahem ketodiet a sportovních výkonů. Výsledky prokázaly, že ketodieta může u silových sportovců kontrolovat tělesnou váhu, redukovat tělesný tuk a udržet svalovou hmotu. Dále se ukázalo, že výkonnostní sportovci se adaptují rychleji na ketodietu a jsou schopni využívat tuk efektivněji než u vysokosacharidové diety. U některých sportovců se ale objevila zvýšená hladina volných mastných kyselin a amoniaku v krvi během cvičení. To vedlo k narušení metabolismu a únavě centrální nervové soustavy. Podle této studie ketodieta není vhodná pro vrcholové sportovce, protože vyžaduje adaptaci organismu po dobu několika měsíců. Tato doba je navíc provázena negativními účinky, jako jsou nízké hladiny svalového glykogenu a hypoglykemie, projevující se malátností a únavou.

Studie pod vedením Burke et al. z roku 2016 zkoumala účinky adaptace ketogenní stravy na metabolismus a výkon během 3 týdnů intenzivního tréninku u světových vytrvalostních běžců. Výsledek byl podobný jako u předchozí studie. Ketodieta se jeví jako nevhodná pro sporty o vyšších intenzitách, jako jsou například závody. Tento typ stravy se sice podílel na zvýšení VOmax (maximální objem kyslíku, který je schopen sportovec využít) a využití tukových zásob během výkonu (jejich oxidaci), ale zároveň také zvýšil i množství kyslíku, který tkáně vyžadovaly ke správnému fungování, což vedlo ke zhoršení výkonu na závodní úrovni.

Nejnovější studie z roku 2017, publikovaná v deníku Nutrition & Metabolism, zkoumala po dobu 6 týdnů u dospělých atletů vliv ketodiety na fyzickou výkonnost, tělesné parametry a složení krve. Byl zjištěn mírně negativní dopad na fyzickou výkonnost – na vytrvalost a maximální sílu. Prokázala také, že vysoký příjem bílkovin v rámci ketodiety může vést ke zvýšeným hladinám amoniaku v krvi během cvičení.

Výzkumy ketodiety

Výzkumy ukazují, že je velmi nepravděpodobné, aby sportovec těžil benefity z ketodiety u sportu s vysokou intenzitou cvičení.  Důvodem je skutečnost, že tělo vyžaduje energii z tzv. anaerobního systému pro krátkodobé cvičení s vysokou intenzitou. Anaerobní systém se spoléhá na glykolýzu nebo rozklad glukózy na energii. Vzhledem k tomu, že ketonová dieta využívá tuk jako energii místo glukózy, nemá pro toto cvičení správné „palivo“.

Terapeutické použití ketodiety by nemělo vyžadovat omezení většiny forem fyzické práce nebo rekreačních aktivit s tím, že anaerobní sportovní aktivita (tj. zdvihy, sprint apod.) je omezena nízkou hladinou zásoby glykogenu ve svalech. Vrcholoví sportovci mají vyšší požadavky na kyslík, potřebný k oxidaci tuků, ketodieta je pro tyto sportovce spíše nevhodná. Naopak je žádoucí pro jedince, kteří chtějí zlepšit skladbu svého těla, ale bez ambice k podávání výkonů na špičkové úrovni. Dle výzkumů výše uvedených se ketodiety jeví jako přínosná pro vytrvalostní sportovce po uplynutí doby adaptace na tento stravovací režim.

V současné době neexistuje výzkum, který by vědecky prokázal konkrétní přínos ketonových diet oproti dietám s vysokým příjmem sacharidů pro růst svalů během silových cvičení nebo cvičení s vysokou intenzitou. Nicméně to neznamená, že je nutné konzumovat stravu vysoce bohatou na sacharidy, aby docházelo k růstu svalů a zlepšení fyzické výkonnosti. Pro dosažení ideálního tělesného složení a růst svalů je ideální nízkosacharidová dieta bohatá na bílkoviny. Z mého pohledu je však pro běžnou populaci, která sportuje spíše rekreačně, důležité vybrat takovou sportovní aktivitu, která vás baví a naplňuje. Následně pak vybrat takový dietní režim, při kterém tělo dobře funguje.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2019 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: IT Monkey, s.r.o.

It’s my life! 5 let s Vámi - balónek