• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Ryby – nedílná součást našeho stravování

Český národ v konzumaci ryb oproti ostatním státům velmi zaostává. Průměrný Čech zkonzumuje o dvě třetiny méně ryb než je evropský průměr. Ryby by se však měly v našem jídelníčku kvůli svým výživovým hodnotám objevovat 2x týdně.

Proč konzumovat ryby?

Rybí maso obsahuje kvalitní bílkovinu, která je v porovnání s masem ostatních živočichů lehce stravitelná. Ryby jsou bohatým zdrojem vitamínu D. Mnozí z nás si jistě pamatují, jak v dětství s odporem polykali lžíci rybího tuku. Rybí tuk přispívá ke snižování „zlého“ LDL cholesterolu a naopak pomáhá navýšit „hodný“ HDL cholesterol. Obsažené omega 3 mastné kyseliny si tělo neumí vytvořit a tedy jsme odkázáni na jejich příjem z potravy. Omega 3 mastné kyseliny jsou zdravé pro naše srdce, cévy, činnost mozku, ale napomáhají i při prevenci Alzheimerovy choroby, demenci a také diabetu. Mořské ryby navíc obsahují jód, který je nezbytný pro správné fungování štítné žlázy.

Jaké ryby zařadit do jídelníčku?

Všeobecně platí, že čím tučnější ryba, tím více omega 3 mastných kyselin obsahuje a tím je zdraví prospěšnější. Proto se při nákupu tučnějších druhů nemusíme bát, že sáhneme vedle. Typickým příkladem tučných ryb jsou například losos, makrela, sleď, tuňák či úhoř. Při hubnutí se však také doporučuje jíst dravé ryby a plody moře. Maso těchto živočichů obsahuje málo tuku a naopak vysoký obsah bílkovin. Střídat bychom v jídelníčku měli jak tučné, tak méně tučné ryby.

Jaké ryby kupovat?

Nejkvalitnější ryby jsou samozřejmě čerstvé. Obvykle se prodávají na ledu anebo chlazené. Sladkovodní ryby se dají kupovat v sádkách nebo specializovaných prodejnách. Mořské ryby se k nám dováží výhradně zmrazené. Mražené ryby můžou být stejně kvalitní, jako ryby čerstvé. Zde je však třeba sledovat obsah přidané vody, který by měl být co nejnižší, a obsah polyfosfátů, které by tam neměly být vůbec. Mražené ryby obsahují glazuru – to je tenký ledový obal, který rybu chrání před vysušením. Taková ryba obsahuje přidanou vodu do 5%. Tento údaj se však nemusí uvádět na obalu. Pokud však najdeme ve složení obsah ryby v procentech, můžeme si být jistí, že zbylá procenta tvoří právě voda. Voda rybu znehodnocuje a ve výsledku ji tvoří drahou.

Na trhu můžeme sehnat i rybí filé, které se skládá z kousků ryb, které jsou slisované do bloku a nakrájené na jednotlivé porce. Nevýhoda těchto filetů je, že není na první pohled znatelné, z jakých částí ryb je filé slisované. Po tepelné úpravě se nám může stát, že výrobek je nepříjemně cítit rybinou, což mnohé z nás odradí.

Nemusíme se bát ani konzervovaných ryb. Někteří si myslí, že konzervované ryby jsou nekvalitní. Není to ale pravda. Při výběru bychom však měli sledovat podíl ryby, ten by měl být co nejvyšší. Po nutriční stránce se čerstvé a konzervované ryby příliš neliší. Třeba takový konzervovaný tuňák obsahuje sice o něco méně vitamínů a minerálních látek, ale hlavní živiny jsou srovnatelné s tuňákem čerstvým.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Proteinová dieta pomůže zhubnout nadbytečné kilogramy rychle a bez hladovění.
Na e-shopu můžete nakoupit dietní balíčky, proteinové jídlo a doplňky k hubnutí.

Poradny pro hubnutí

Výživové poradenství

  • Výživové poradny po celé České republice.
  • Odborně vyškolení certifikovaní výživoví poradci.
  • Podrobná analýza těla na váze InBody.
Najít poradnu
Poradíme i po telefonu, volejte +420 800 177 377

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2020 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: IT Monkey, s.r.o.