• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Proč je důležitá vláknina?

Vláknina je nedílnou součástí naší stravy. Řadíme ji mezi složené cukry tzv. polysacharidy. Doporučený příjem vlákniny se pohybuje kolem 30g/den. Bohužel ale většina populace na tuto hodnotu nedosáhne a konzumuje ji sotva polovinu.

Čemu vláknina pomáhá?

Vláknina neposkytuje prakticky žádnou energii. Jelikož se špatně vstřebává, má funkci dobře zasytit. Toho využíváme hlavně při redukčních dietách – nemáme tak brzy hlad. Taktéž je důležitá např. pro diabetiky, protože udržuje stálejší hladinu krevního cukru v krvi a nedochází tak k jeho kolísání. Vláknina rovněž napomáhá ke snižování krevních tuků (cholesterol, triglyceridy).

Jak se vláknina dělí?

Vlákninu najdeme pouze v potravinách rostlinného původu. Dělíme ji na dva typy – rozpustná (jemná vláknina) a nerozpustná (hrubá vláknina).
Nerozpustná vláknina pouze prochází trávicím traktem a je vyloučena jako odpadní produkt. Zdá se to být jako funkce velmi neužitečná, ale opak je pravdou. Lidově se jí také říká „kartáč střev“. Tato nerozpustná vláknina čistí povrch střeva a zároveň ho dráždí k pohybu. Tím nám slouží jako prevence proti rakovině tlustého střeva, usnadňuje vyprazdňování a podporuje trávení. Tuto vlákninu najdeme v obalových vrstvách zrn (celozrnné produkty), luštěninách, otrubách, semínkách, ořeších a ve slupkách brambor, ovoce a zeleniny.
Dalším typem vlákniny je vláknina rozpustná. Vyskytuje se v dužině ovoce a zeleniny, ale také např. v ovesných vločkách. Tato vláknina na sebe váže vodu, v trávicím traktu nabobtná, tím zvětší svůj objem a velmi dobře nás zasytí. Slouží také jako potrava pro střevní bakterie. Jelikož ale tato vláknina bobtná, je důležité dodržovat dostatečný pitný režim, jinak může docházet k zácpě.

Co se může stát, když nám vláknina bude chybět v jídelníčku?

Největší dopad to bude mít na naše střevo. Náš střevní mikrobiom nebude tak rozmanitý, může se vyskytnout nadýmání a zácpa. Také budeme mít častěji hlad a chutě na sladké a nebudeme se cítit nasyceni.

S vlákninou bychom to také neměli přehánět

Při nadbytečném příjmu může docházet k nedostatečnému vstřebávání minerálních látek např. hořčíku či železa. Většinou se ale s tímto problémem příliš nesetkáváme, jelikož české populaci vláknina v jídelníčku spíše chybí.
Abychom splnili doporučené množství vlákniny, měli bychom orientačně přijmout denně 4-5 porcí potravin s bohatším zdrojem vlákniny. Pokud si jsme vědomi, že vlákninu nejsme schopni konzumovat v takovém množství, lze ji zakoupit samostatně (psyllium, inulin, jablečná vláknina) a přidávat ji do pokrmů, jogurtů nebo pečení.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Proteinová dieta pomůže zhubnout nadbytečné kilogramy rychle a bez hladovění.
Na e-shopu můžete nakoupit dietní balíčky, proteinové jídlo a doplňky k hubnutí.

Poradny pro hubnutí

Výživové poradenství

  • Výživové poradny po celé České republice.
  • Odborně vyškolení certifikovaní výživoví poradci.
  • Podrobná analýza těla na váze InBody.
Najít poradnu
Poradíme i po telefonu, volejte +420 800 177 377

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2020 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: IT Monkey, s.r.o.