Laktózová intolerance

Kategorie: Odborné | přidáno: 21.03.2019

Co je laktóza?

Jedná se o disacharid složený z glukózy a galaktózy. Vyskytuje se v mléce všech savců, a to nejvíce v mateřském (7,2 %). V mléce kravském je množství laktózy ovlivněno několika faktory, v průměru je to kolem 4,7 %. Laktóza je zdrojem energie, zlepšuje absorpci vápníku, plní i funkci probiotik, mléku dodává nasládlou chuť, je důležitá při výrobě mléčných výrobků.

Intolerance   x   alergie

Často dochází k záměně intolerance s alergií. Intolerance na laktózu je způsobená tím, že našemu tělu chybí dostatek enzymu – laktázy, který v tenkém střevě štěpí laktózu na glukózu a galaktózu. Pokud máme tohoto enzymu nedostatek, laktóza se nerozštěpí a pokračuje do tlustého střeva, kde ji přítomné bakterie začnou kvasit. To způsobuje nadýmání, plynatost, bolesti břicha, nevolnost, průjmy. Závisí také na množství přijaté potraviny – lidé však určité množství mléka snášejí (až 15 g laktózy = 250 ml mléka).

Alergie je oproti tomu reakce imunitního systému na bílkovinu kravského mléka. Již po pozření velmi malého množství se vytváří obranné protilátky a dochází k zažívacím potížím, otokům, zarudnutí kůže atd. V tomto případě musíme z jídelníčku úplně vyřadit mléko a mléčné výrobky.

Laktóza v potravinách

Co se týče tvrdých sýrů, zde se při výrobě až 98 % laktózy přesune do syrovátky, zbytek je odstraněn fermentací, tudíž se v nich téměř nevyskytuje. U polotvrdých, měkkých, čerstvých, tavených sýrů a tvarohu je obsah laktózy významně snížen, proto by ani jejich konzumace neměla citlivým lidem způsobovat problémy.

V zakysaných mléčných výrobcích (jogurty, kefíry apod.) je množství laktózy snížené díky mléčným bakteriím, které ji částečně fermentují, a navíc ji ve střevě pomáhají rozložit. Pozor však musíme dát v případě, kdy je např. do potraviny přidané sušené či zahuštěné odstředěné mléko, tím se množství laktózy zvýší.

Laktóza se nevyskytuje jen v mléce a mléčných výrobcích, najdeme ji například i v sušenkách, mléčné čokoládě, instantních výrobcích, slaném i sladkém pečivu, masných výrobcích, bonbónech, nápojích, lécích či ve výrobcích sloužících k hubnutí.

V současné době můžeme na trhu vidět i potraviny se sníženým obsahem laktózy či bezlaktózové varianty. Mléko lze také nahradit sójovými výrobky, rýžovým nebo pohankovým nápojem a mnoha dalšími.

Kde jinde hledat nepostradatelný vápník?

Vápník je pro naše tělo velice důležitý, proto musíme dbát na jeho příjem. Při laktózové intoleranci může někdy docházet k jeho nedostatku, proto bychom měli do naší stravy zařazovat i jiné potraviny, které jej obsahují.

Vysoký obsah vápníku najdeme v máku, kapustě, brokolici, špenátu, sardinkách, tofu.

Mohu začít s dietou It’s my life, když mám intoleranci na laktózu?

Samozřejmě, že ano. Máme široký výběr z mnoha produktů, mezi nimi právě i produkty bez laktózy, proto si u nás i klienti, trpící citlivostí na laktózu, mají možnost vybrat z několika druhů a příchutí.

 

Zdroje:

https://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-zdravi/Alergie-nebo-intolerance—znate-rozdil__s10012x8228.html

http://www.mlekarskelisty.cz/upload/soubory/pdf/2017/veda_165_s.11-16.pdf

http://www.vyzivaspol.cz/odborne-sekce/dietni-a-klinicka-vyziva/pro-verejnost/vybrane-diety/laktozova-intolerance/

https://www.svet-potravin.cz/clanek/kdyz-se-nase-telo-bouri

https://www.svet-potravin.cz/clanek/kazdy-paty-cech-trpi-intoleranci-laktozy

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

Copyright © 2019. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: IT Monkey, s.r.o.