• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Jaké jídlo vybrat v české restauraci?

Mnozí z nás již vědí, jaké potraviny nakupovat, aby si z nich doma uvařili zdravé a plnohodnotné jídlo. Ve dnech, kdy nejsme v práci, se můžeme plně věnovat přípravě jídla. Víme, z jakých potravin vaříme a tím si snáze ohlídáme kalorický příjem a množství potřebných živin. Z hlediska zdravějšího stravování je nejvhodnější si obědy do práce předem připravovat. Jsou ale tací, kteří jsou na stravování v restauracích plně odkázáni anebo v rámci sociálního soužití se svými kolegy navštěvovat restaurace zkrátka chtějí. Jaké jídlo si tedy vybrat, aby splňovalo potřebné výživové požadavky?

Ve větších městech je rozmanitost restaurací velká a tudíž nebývá problém si vybrat tu zdravější. V menších městech ale takový výběr není. Přesto bychom se měli držet určitých pravidel a vybírat alespoň to nejmenší zlo. Česká kuchyně je proslulá svými těžšími, mastnějšími a energeticky bohatšími jídly. I přesto se však v restauraci dá vybrat jídlo, které je vyvážené a zdravé. Jestliže se chystáme na oběd do české restaurace, měli bychom se vyvarovat hned několika chyb.

Polévka bez pečiva

Většina Čechů je zvyklá si dávat před hlavním chodem polévku. Pokud se jedná o vývar, není co řešit, ten si můžeme dopřát před jakýmkoliv obědem. Pozor bychom si však měli dát na těžké polévky, jako je gulášová, zelňačka, kulajda apod. Tyto polévky jsou samy o sobě velmi energeticky bohaté. Pokud k ní ještě přidáme pečivo a následně doplníme hlavním chodem typu kachna se zelím nebo smaženým řízkem, dostaneme do sebe ohromné množství kalorií, které většina z nás nestihne spálit a dojde k ukládání do tuků. Preferujme tedy častěji vývary a rozhodně již k nim nezařazujme pečivo. Pokud si jednou za čas dopřejeme polévku hutnější, následující hlavní jídlo volme lehčí např. v podobě zeleninového salátu s tuňákem.

Tučná jídla

Měli bychom se vyvarovat tuku v různých podobách. Jedná se nejen o smažené hranolky, krokety, v trojobalu osmažený sýr či řízek, ale také smetanové omáčky, tučné omáčky zahuštěné jíškou. Tato jídla jsou pro naše tělo prázdnou energetickou hodnotu, nedají tělu potřebné živiny a navíc se po jídle budeme cítit unavení. Místo smaženého masa můžeme zvolit pečené nebo grilované, místo hranolek požádáme personál o výměnu za brambory a to vše doplníme porcí zeleninového salátu.

Pozor na velikost porcí

Samozřejmě záleží na našem fyzickém výkonu. Pokud je naše práce fyzicky náročná, můžeme si dopřát energeticky bohatší jídlo, ovšem i s větším příjmem bílkovin. Většina lidí v dnešní době má však sedavé zaměstnání a proto je třeba příjem přizpůsobit výdeji. Nemusíme sníst vše, co máme zrovna na talíři. To platí zejména u příloh, které často odpovídají velikostí pro dva než pro jednoho. Maso o velikosti naší dlaně snězme celé, zeleninou také není třeba šetřit, ale přílohu omezme na polovinu.

Trojkombinace živin

Vždy bychom měli dbát hlavně na dostatek bílkovin a vlákniny v naší stravě. 1/3 talíře by tak měla obsahovat bílkovinu (maso, rybu, vejce, tofu), alespoň 1/3 talíře by měla tvořit zelenina a maximálně 1/3 talíře vhodná příloha (brambory, těstoviny, rýže,…). Často, když si v restauraci objednáme např. rizoto s kuřecím masem, můžeme si všimnout, že skoro celý talíř tvoří sacharidová rýže a maso najdeme ve velmi omezeném množství. Rýži však nemusíme sníst celou a celé jídlo doplníme salátem. Stejný případ nastává, pokud si objednáme např. čočku s volským okem nebo uzeninou. Čočka je bohatým zdrojem bílkovin, ale také polysacharidů. Často tento pokrm bývá bohatě zalitý tukem s přidanou orestovanou cibulkou. Čočku tedy sníme půlku, volské oko celé a pokud budeme mít hlad, můžeme si doobjednat např. mrkvový salát. Nemusíme se bát ani svíčkové omáčky, pokud není zahuštěná jíškou, ale pouze kořenovou zeleninou. Místo pěti knedlíků sníme jen dva nebo přílohu vyměníme za jinou. Nejvhodnější a často nejdostupnější jídla tvoří trojkombinace jídel maso/zelenina/příloha např. vepřové v mrkvi s bramborem nebo pečené maso se špenátem a bramborem.

Chuťovky k pivu, předkrmy a dezerty

Tato jídla v běžném denním režimu nezařazujeme, energeticky nám zvyšují hodnotu celého menu a to je zbytečné. Pokud se však dostaneme do situace, která vyžaduje si něco takového dopřát, volme to nejmenší zlo.

U chuťovek se vyhýbejme jídel typu bůčková paštika s chlebem nebo v případě italských předkrmů – pečivo namazané bylinkovým máslem. Vhodnější variantou by mohl být kousek nakladáného sýra, ovšem bez pečiva, které si nebudeme v oleji namáčet, případně můžeme zvolit zavináč nebo kvalitní domácí tlačenku – opět bez pečiva.

Dezertům se snažme vyhýbat nebo si dopřejme pouze kvalitní kávu bez mléka a cukru. Pokud se však jedná o společenskou záležitost, můžeme si dopřát ovoce, případně zmrzlinový sorbet nebo tvarohový cheesecake.

Nápoje

Energetickou hodnotu celého menu nám můžou zvedat nápoje, obzvlášť, pokud si dopřejeme natolik oblíbené pivo, točenou malinovku nebo kofolu. Ani domácí limonády nejsou z hlediska obsahu cukru zrovna vhodnou variantou. Nejlepší variantou je čistá neperlivá voda, kterou případně můžeme doplnit citronem.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Proteinová dieta pomůže zhubnout nadbytečné kilogramy rychle a bez hladovění.
Na e-shopu můžete nakoupit dietní balíčky, proteinové jídlo a doplňky k hubnutí.

Poradny pro hubnutí

Výživové poradenství

  • Výživové poradny po celé České republice.
  • Odborně vyškolení certifikovaní výživoví poradci.
  • Podrobná analýza těla na váze InBody.
Najít poradnu
Poradíme i po telefonu, volejte +420 800 177 377

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2020 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: IT Monkey, s.r.o.