• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Důležité vitamíny potřebné pro ženské tělo.

Vitamíny a minerální látky mají pro ženské tělo nezastupitelnou roli. Během celého života se ženské tělo mění. S postupnými změnami v jednotlivých etapách života má organismus každé ženy jiné nároky na živiny. Přestože většina žen se stravuje celý život stejným způsobem, každé období představuje pro ženy zvýšenou potřebu určitých látek. Na tyto látky by ženy měly klást větší důraz. Pokud je nezvládnou přijmout ve větším měřítku běžnou stravou, je vhodné je suplementovat ve formě tabletek. O jaké nutrienty se jedná?

VÁPNÍK
Vápník potřebuje ženské tělo ve zvýšeném množství jak v období růstu, tak v období stáří. U dětí a dospívajících žen je vápník důležitý hlavně pro správný růst kostí a zdravých zubů. Zvýšená konzumace vápníku je vhodná také pro ženy po menopauze, kdy vlivem sníženého množství estrogenu dochází k větším ztrátám vápníku z kostí, což má za následek vyšší tendence k osteoporóze. Aby se vápník do těla lépe vstřebával, je zapotřebí, aby tělo mělo zároveň i dostatek vitamínu D. Z tohoto důvodu se velmi často jako doplněk prodávají v lékárnách jejich kombinace.
Z přírodních zdrojů můžeme vápník přijímat z vajec, mléčných výrobků, sýrů, sardinek ve vlastní šťávě, kysaného zelí nebo kvašené zeleniny.

ŽELEZO
Železo je důležitým prvkem pro vytváření krevního barviva hemoglobinu. Větší potřebu železa mají ženy v produktivním věku, kdy zvýšené ztráty jsou způsobené menstruačním krvácením. Denní potřebná dávka železa se výrazně zvyšuje i během těhotenství a kojení. Z tohoto důvodu lékaři často kontrolují zásobu v organismu, případně doporučují vhodné doplňky stravy. Nedostatek železa v ženském těle může vyústit v chudokrevnost – anémii.
Železo najdeme hlavně v játrech a červeném mase (hovězí, telecí, jehněčí). Z rostlinných zdrojů pak stojí na zmínku luštěniny, tofu ale také listová zelenina (špenát).

KYSELINA LISTOVÁ
Kyselina listová je důležitá pro ženy hlavně v období, kdy se snaží otěhotnět a dále v 1. trimestru těhotenství. Je nezbytná pro správný vývoj mozku, páteře a nervové soustavy budoucího miminka a zabraňuje případným defektům a zpomalenému vývoji.
Kyselinu listovou nalezneme v kapustě, špenátu, brokolici, ale také v luštěninách. Potřeba v tomto období však bývá tak vysoká, že běžnou stravou se málokdy požadované množství splní, a tudíž je třeba kyselinu listovou suplementovat v tabletkách.
Některé ženy však nedokážou v těle dostatečně přeměnit kyselinu listovou na její aktivní folátovou formu – jedná se hlavně o ženy s mutací MTHFR (postuhuje až 50% žen). Na toto však výrobci doplňků mysleli a do svých produktů často přidávají i aktivní folátové formy. Je však třeba sledovat složení doplňku.

HOŘČÍK
Zvýšený nárok hořčíku mají ženy především v období po menopauze, kdy se snižuje schopnost ho vstřebávat. Hořčík je důležitý především pro správnou činnost všech svalů v těle, včetně toho srdečního, ale také pro správnou funkci mozku. Zvýšené nároky mívají také sportující ženy nebo při redukčních dietách, kdy může docházet ke větším ztrátám.
Nedostatek hořčíku v těle způsobuje křeče zejména v lýtkách, poruchy srdečního rytmu, únavu a poruchu soustředění. Mezi nejvýznamnější zdroje hořčíku patří dýňová semínka, špenát, ořechy, mák a minerální voda Magnesia.
Často se hořčík prodává ve formě tabletek společně s vápníkem. Bohužel tyto dvě kombinace se navzájem negativně ovlivňují a při procesu vstřebávání se staví proti sobě. Vhodné je tedy suplementovat každý minerál zvlášť v jinou dobu, aby se vzájemně neovlivňovaly.

VITAMÍNY SKUPINY B
B-komplex je u žen prospěšný v každém věku. V období puberty pomáhá zlepšit stav pleti při boji s akné, u zralých žen zmírňuje projevy spojené s menopauzou. Pomáhá také proti padání vlasů, proti únavě, ale také při problémech se spánkem. Využijí ho také ženy v období menstruace, kdy vlivem hormonů dochází k rozkolísání nálad a podrážděností.
Mezi nejvýznamější zdroje patří vejce, maso a mléčné výrobky. Zdrojů je však mnohem více. Záleží na druhu vitamínu B.

OMEGA-3
Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité zejména pro zdraví srdce a cév. Vyšší potřebu mají těhotné a kojící ženy. Pokud je přísun Omega-3 v tomto období nedostatečný, může u budoucích dětí způsobovat ADHD. Toto onemocnění se projevuje především poruchami koncentrace a sníženou schopností učit se.
Jelikož v české populaci se konzumují mořské ryby, které jsou hlavním zdrojem Omega-3, jen ve velmi malém měřítku, je třeba tyto mastné kyseliny suplementovat v tabletkách.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Proteinová dieta pomůže zhubnout nadbytečné kilogramy rychle a bez hladovění.
Na e-shopu můžete nakoupit dietní balíčky, proteinové jídlo a doplňky k hubnutí.

Poradny pro hubnutí

Výživové poradenství

  • Výživové poradny po celé České republice.
  • Odborně vyškolení certifikovaní výživoví poradci.
  • Podrobná analýza těla na váze InBody.
Najít poradnu
Poradíme i po telefonu, volejte +420 800 177 377

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2021 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: RB