• Doprava zdarma pro objednávky nad 1500 Kč.

Vitamíny – jaké jsou pro naše tělo důležité?

Vitamíny - jaké jsou pro naše tělo důležité?

Vitamíny jsou pro nás nepostradatelné. Sice nás nezasytí, ani nedodají energii, ale bez nich by naše tělo nefungovalo. Existuje 13 vitamínů, které jsou pro náš organismus důležité. Přesto u některých druhů je třeba si dát pozor na množství, protože případný nedostatek nebo naopak nadbytek nám může uškodit. O jaké vitamíny se jedná?

Vitamíny rozdělujeme do 2 základních skupin – vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K) a vitamíny rozpustné ve vodě (8 druhů vitamínů skupiny B a vitamín C). U vitamínů rozpustných ve vodě nehrozí předávkování, jelikož si je tělo neukládá do zásob a přebytky vylučuje močí. U vitamínů rozpustných v tucích ale může k předávkování dojít. Z běžného stravování ale dochází k nadbytku velmi ojediněle. Pozor bychom však měli dát při zařazování vitamínových tabletek, které jsou hodně koncentrované.

Vitamín A – retinol

Bohatým zdrojem vitamínu A jsou převážně živočišné produkty – játra, žloutek, rybí olej, máslo a mléko. Vitamín A si tělo také může vytvořit z provitamínu ß-karoten, ale je třeba zároveň konzumovat tuk. To je jeden z důvodu, proč by se červená a žlutá zelenina, která tento provitamín, obsahuje, měla připravovat na tuku.

Typickým projevem nedostatku tohoto vitamínu se projevuje šeroslepostí a zánětem spojivek. Při těžkém nedostatku hrozí až slepota. Vysoké dávky jsou pro tělo toxické hlavně v období těhotenství, kdy může dojít k poškození plodu.

Vitamín D – kalciferol

Hlavním zdrojem vitamínu D jsou ryby a rybí oleje. Naše tělo si také určité množství dokáže vytvořit z provitamínu ze slunečních paprsků.
Deficit způsobuje u dospělých řídnutí kostí – osteoporózu a u dětí křivici. Vitamín D je také velmi důležitý pro vstřebávání fosforu a vápníku. Předávkování slunečním zářením je prakticky nemožné. K intoxikaci ale může dojít při nadbytečném užívání potravinových doplňků. To může způsobit nadměrné vstřebávání vápníku a následně způsobovat nevolnosti a zvracení.

Vitamín E – tokoferol

Zdrojem vitamínu E jsou hlavně rostlinné produkty (rostlinné oleje, obilné klíčky), ale také vnitřnosti.
Vitamín E je především silným antioxidantem, který nám zaručuje krásnou pleť, lesklé vlasy a pevné nehty. Nedostatek se může projevit suchou pletí a předčasnými vráskami.

Vitamín K – fylochinon

Tento vitamín nalezneme převážně v listové zelenině, brokolici a luštěninách. Jeho nedostatek je spojen s poruchami srážlivosti krve, častým vznikem modřín, nadměrným menstruačním krvácením a také krvácením z nosu.

Vitamín B1 – thiamin

Tento vitamín je nejvíce zastoupen v kvasnicích, luštěninách, mléce, ale také v zelenině. Nedostatek tohoto vitamínu je velmi vzácný a projevuje se onemocněním beri-beri. Jeho deficit hrozí především u alkoholiků.

Vitamín B2 – riboflavin

Vitamín B2 nalezneme v podobných zdrojích jako vitamín B1. Při jeho deficitu se objevují ragády ústních koutků.

Vitamín B6 – pyridoxin

Hlavními zdroji jsou kvasnice, játra, sója, vnitřnosti, maso a pšeničné klíčky. Jeho nedostatek se projevuje seboreou v obličeji a záněty úst.

Vitamín B12 – cyanokobalamin

Vitamín B12 se vyskytuje především v živočišných produktech (maso, játra), proto by si jeho množství měli hlídat především vegetariáni a vegani. Nedostatečný příjem se po vyčerpání projevuje až po 1-2 letech. Nedostatek se projevuje chudokrevností a poruchou funkce nervové soustavy.

Niacin – kyselina nikotinová – vitamín B3

Hlavními zdroji toho vitamínu představují kvasnice, otruby a maso. Nedostatek způsobuje onemocnění pelagra. U nás však není příliš častá. Vyskytuje se spíše v zemích, kde je čistě kukuřičná strava.

Kyselina panthotenová – vitamín B5

Tento vitamín můžeme nalézt v játrech, kvasnicích, žloutku, mase, mléku a sóje. Nedostatek je velmi vzácný, ale může způsobovat vypadávání vlasů, ztrátu pigmentace a pálení chodidel.

Kyselina listová – folacin – vitamín B9

Mezi typické zdroje patří listová zelenina, ale také ořechy, luštěniny, játra a vnitřnosti. Kyselina listová hraje klíčovou roli ve výživě těhotných žen. Při jejím nedostatku může dojít u plodu k vrozeným vývojovým vadám, především k rozštěpu neurální trubice.

Biotin – vitamín B7

Často se označuje také jako vitamín H. Mezi hlavní zdroje patří mateří kašička, kvasnice, čokoláda, játra, žloutek, sója a houby. Biotin také bývá součástí různých kosmetických produktů, které nám napomáhají proti vypadávání vlasů, dermatitidě a třepení nehtů a vlasů.

Vitamín C – kyselina askorbová

Tento vitamín bývá nejčastěji užívaným vitamínem mezi lidmi. Především u kuřáků může být vstřebávání tohoto vitamínu značně sníženo. Mezi hlavní zdroje patří čerstvé ovoce (jahody, citrusy, černý rybíz), dále šípek, křen, ale také brambory a játra.

Nedostatek tohoto vitamínu způsobuje u dětí poruchu vývoje kostí a růstu a u dospělých kurděje. Ve vyspělých zemích se však tato onemocnění příliš nevyskytují. Můžou se však objevit známky mírného deficitu v podobě únavy a také snížené imunity.

Hubnutí s It’s my life

It’s my life je expert na redukci hmotnosti a výživové poradenství.
Dieta It’s my life! funguje na principu ketózy. Díky navýšení příjmu kvalitních bílkovin a tuků a současnému snížení příjmu sacharidů nastává v těle metabolický proces zvaný ketóza. V tomto stavu tělo využívá jako primární zdroj energie vlastní tukovou zásobu. Tělo tak začne spalovat tuky bez jakékoliv fyzické aktivity, přičemž svalová hmota zůstává maximálně zachovaná.
Neustále se snažíme zlepšovat chutě, ale také složení na základě nejnovějších poznatků v oblasti výživy. Díky vyváženému obsahu živin, vitamínů, minerálních látek a vlákniny jsou produkty It’s my life! vhodnou součástí úplné náhrady celodenní stravy pro redukci hmotnosti.

Výživové poradenství

  • Již sestavené dietní plány.
  • Odborně vyškolení certifikovaní a výživoví poradci.
  • Podrobní analýza těla na váze InBody.
  • Najdete nás ZDE

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas. Více informací

* Výsledky hubnutí se mohou lišit a závisí na metabolismu každého jedince.

Copyright 2022 It's my life!. Všechna práva vyhrazena. Webové stránky: RB